What is this... that stands before me...?
Ο ήχος του ψιλόβροχου όπως πέφτει στον δρόμο... Σταγόνες
κρύες, παγωμένες, κάθε άγγιγμα τους μια προειδοποίηση. Η καμπάνα που αντηχεί
από μακριά, αντιλαλώντας πένθιμα, υπόκωφα. Μια επικείμενη αίσθηση χαμού. Ο ήχος
της θολός και απόμακρος αρχικά, θαμμένος στην ομίχλη, μυστικό που αναδύεται
σαλεύοντας αργά. Μα σαν περνά η ώρα, ο αντίλαλός τρυπά το νεφελώδες πέπλο και
καταφτάνει κρυστάλλινος στ’ αυτιά σου. Ο ήχος της καμπάνας δυναμώνει, καταπίνει
τη σιωπή. Μαζί του δυναμώνει και η βροχή. Τα άγγιγμα της πλέον τσουχτερό.
Αισθάνεσαι πως κάτι φοβερό, κάτι φρικτό επίκειται, από στιγμή σε στιγμή. Μα
παραμένεις κοκαλωμένος στη θέση σου.
Μια μαυροντυμένη φιγούρα ξεπροβάλλει από μακριά, τα
χαρακτηριστικά της θολά, απροσδιόριστα, χαμένα στην ομίχλη. Πλησιάζει προς το
μέρος σου, βαδίζοντας αργά, πολύ αργά. Μήπως όμως παραμένει ακίνητη στη θέση
της; Μήπως είσαι εσύ εκείνος που πλησιάζεις, χωρίς τη θέλησή σου; Μήπως η νύχτα
η ίδια σε σπρώχνει να τη συναντήσεις; Οι καμπάνες αντηχούν διαπεραστικά – η βροχή σε περιβάλλει. Η φιγούρα σιμώνει προς
το μέρος σου. Θες να κάνεις μεταβολή, επιθυμείς να φύγεις – μα για κάποιο λόγο
πιάνεις τον εαυτό σου να παραμένει στάσιμος, κοιτάζοντας σαν υπνωτισμένος.
Η φιγούρα σου χαμογελά. Ένας κεραυνός σκίζει τον
ουρανό στα δύο. Βγάζεις μια κραυγή. Η κόλαση ξεχύνεται. Είναι πια αργά.
…Kαὶ εἶπεν ὁ Θεός· γενηθήτω metal· καὶ ἐγένετο Black Sabbath – όπως
θα μπορούσε να γράφει η Βίβλος της Μουσικής, κάπου εκεί, σε μια από τις καταχωνιασμένες,
σκοτεινές σελίδες της. Και γεννήθηκαν έτσι, υπό τους ήχους της βροχής και των
καμπάνων του χαμού, οι Black
Sabbath,
ένα τερατόμορφο μωρό με παραμορφωμένα δάχτυλα και άγριο βλέμμα. Ένα μωρό που
βύζαινε τα Blues,
τη Μάνα τόσων και τόσων παιδιών, μα δημιούργησε κάτι διαφορετικό, κάτι
καινούργιο από αυτά. Ήταν το Heavy
Metal
και
οι Black
Sabbath
υπήρξαν
οι πατέρες του.
Ένα ατύχημα
Η βροχή που δυναμώνει· Οι πένθιμες καμπάνες· Η
ντυμένη στα μαύρα φιγούρα – μια παρουσία
άγνωστη, μα τόσο γνώριμη ταυτόχρονα· Και
η σπαρακτική κραυγή του Ozzy Osbourne, ενώ φωνάζει «Θεέ μου, βοήθησέ με!». Αυτή
είναι η ατμόσφαιρα και αυτά είναι τα συστατικά του θρυλικού πρώτου, ομότιτλου
τραγουδιού, του πρώτου άλμπουμ των Black Sabbath. Βρισκόμαστε στο έτος 1970. Ήταν
τότε που η μαυροντυμένη τετράδα των Tonny Iommi, Ozzy Osbourne, Geezer Butler και
Bill
Ward
αποφάσισαν
να συλλέξουν σ’ έναν δίσκο τ’ αποτελέσματα των μουσικών και στιχουργικών
πειραματισμών τους. Τίποτα δε θα ήταν το ίδιο ξανά στη μουσική.
Ασφαλώς εκείνο που ονομάζουμε «σκληρή» μουσική προϋπήρξε
των Black
Sabbath.
Οι ρίζες τους ήταν εμποτισμένες απ’ τα Blues και
δεν είναι τυχαία η αρχική ονομασία του συγκροτήματος: “The Polka Tulk Blues Band”, συντομευμένη εν συνεχεία σε “Polka Tulk”. Ήταν 1968 όταν τα τέσσερα μέλη
του συγκροτήματος έκαναν το ξεκίνημά τους – καταμεσής της εποχής των παιδιών
των λουλουδιών, της ψυχεδέλειας και των κοινωνικών μηνυμάτων αγάπης. Μα εδώ δεν
ήταν Σαν Φρανσίσκο, μα το βιομηχανικό Birmingham και η τετράδα
ήταν γέννημα θρέμμα της εργατικής τάξης. Μέσα στην κάπνα και το ζοφερό σκηνικό της
πόλης δεν έβρισκαν πολλές αφορμές για να πιάσουν τους αγρούς και να
τραγουδήσουν για λουλούδια και ειρήνη. Εν ολίγοις, ήδη από το ξεκίνημα της, η
τετράδα απ’ το Birmingham
φανέρωνε
πως επιθυμούσε να ακολουθήσει έναν διαφορετικό δρόμο, πέρα από την μόδα και τις
τάσεις των καιρών.
Φωτογραφίες από το 1968 και 1969 αντίστοιχα |
Σύντομα το σχήμα (που στην πολύ πρώιμη εκδοχή του
ήταν εξαμελές, μα δύο από τα μέλη του έφυγαν πολύ νωρίς) μετονομάστηκε σε “Earth” – ήταν ένα όνομα που αργότερα ο Ozzy Osbourne αποκάλυψε
πως μισούσε. Τα Blues
υπήρξαν
ο πυρήνας, η βάση του ήχου τους. Αν υπήρξε μία μουσική τις περασμένες
δεκαετίες, που είχε κάθε λόγο να θεωρεί τον εαυτό της περιθωριακό, τραχύ και
άγριο, αυτή ήταν σαφέστατα τα μαύρα, αμερικανικά Blues –
και στη διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 η Αγγλία τα είχε ανακαλύψει και τα είχε
ερωτευτεί. Ε λοιπόν, η τετράδα από το Birmingham ανήκε στους θαυμαστές
του είδους – μα δεν δοκίμαζαν να παίξουν Blues «καθαρά»,
μα μπολιασμένα με άφθονη ηλεκτρική παραμόρφωση.
Ήταν ένας εντελώς πρωτοποριακός ήχος και ένα πολύ
ασυνήθιστο, για την εποχή, στυλ παιξίματος, ειδικά όσο αφορά την ηλεκτρική
κιθάρα. Σύμφωνα με τον κιθαρίστα Tonny
Iommi,
τον βασικό υπεύθυνο της δημιουργίας του χαρακτηριστικού αυτού ήχου του
συγκροτήματος, το παίξιμό του οφειλόταν σε ένα εργατικό ατύχημα που είχε στα 17
του – στη διάρκεια του οποίου έχασε τις άκρες των μεσαίων δαχτύλων του χεριού
του. Στη θέση τους έβαλε πρόσθετα, πλαστικά υποκατάστατα και ξεκούρδισε τις χορδές
της κιθάρας του με τρόπο τέτοιο, ώστε να μπορεί να τις λυγίζει ευκολότερα με τα
νέα, κατασκευασμένα δάχτυλά του. Το αποτέλεσμα ήταν ένας ιδιαίτερα
παραμορφωμένος κιθαριστικός ήχος, όμοιος του οποίου δεν είχε ακουστεί ως τότε.
Δε θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε λοιπόν πως ήταν ένα ατύχημα εκείνο που γέννησε το
heavy
metal.
Και αν δεν είχε υπάρξει ο ήχος της κιθάρας του Iommi, θα μιλούσαμε άραγε για «σκληρή
μουσική»; Πιστεύω πως ναι – τα εξηλεκτρισμένα Blues εκείνων
των χρόνων ήταν ασφαλώς μια μουσική γεμάτη δύναμη και πάθος, κάτι που φάνηκε
εξάλλου σε άρτιους εκπροσώπους της όπως ο Jimi Hendrix. Οι Led Zeppelin είχαν
ήδη κάνει την εμφάνισή τους, παραδίδοντας εξαιρετικές και ιδιαίτερα αιχμηρές
εκτελέσεις blues
τραγουδιών,
ενώ το συγκρότημα του Jeff
Beck
παρέδιδε
ορισμένα από τα σκληρότερα blues
που
είχαν ακουστεί ως τότε.
Παράλληλα οι Blue Cheer, την ίδια εποχή, είχαν αποκαλύψει μία ακόμα περισσότερο «βρώμικη» εκδοχή των ηλεκτρισμένων Blues, ίσως την πιο παραμορφωμένη όλων – και για κάποιους οι Blue Cheer είναι οι ουσιαστικοί προάγγελοι του Heavy Metal.
Παράλληλα οι Blue Cheer, την ίδια εποχή, είχαν αποκαλύψει μία ακόμα περισσότερο «βρώμικη» εκδοχή των ηλεκτρισμένων Blues, ίσως την πιο παραμορφωμένη όλων – και για κάποιους οι Blue Cheer είναι οι ουσιαστικοί προάγγελοι του Heavy Metal.
Μα κανενός ο ήχος δεν είχε το βάθος και τον όγκο της
κιθάρας του Iommi.
Κάθε ριφ που ξεχυνόταν απ’ τα χέρια του φάνταζε σαν οδοστρωτήρας. Ίσως να μην
ήταν τα αρτιότερα παιγμένα blues
από
τεχνική άποψη – μα ήταν ό,τι βαρύτερο είχε ακουστεί ως τότε. Και δεν ήταν «μόνο»
blues
–
μα κάτι πέρα από αυτά.
Σκοτεινά Οράματα
Λέγεται πως σε μια μέρα μόνο, στα τέλη του 1969, η
τετράδα απ’ το Birmingham
ηχογράφησαν
όλα τα τραγούδια του πρώτου δίσκου τους. Και το συγκρότημα (που πλέον
ονομαζόταν “Black
Sabbath”,
βασισμένο σε ένα ομώνυμο φιλμ του 1963 με τον Boris Karloff) παρέδωσε τον δίσκο
στα μάτια του κοινού τον Φλεβάρη του 1970 – στο λυκαυγές της νέας δεκαετίας,
ταιριαστό για έναν ήχο νέο.
Η ατμόσφαιρα του εναρκτήριου, ομότιτλου τραγουδιού,
είναι εκείνη που προσδίδει στο άλμπουμ τον σκοτεινό, ζοφερό του τόνο, από την
πρώτη, ως την τελευταία νότα. Μια αποκρυφιστική διάθεση κυριαρχεί, μια αίσθηση
μυστηρίου και μιας επικείμενης ανησυχίας, κάτι που εντείνεται ακόμα περισσότερο
από τους στίχους και – φυσικά – από το ανεπανάληπτο, στοιχειωμένο εξώφυλλο του
δίσκου. Ό,τι και να πούμε για το εξώφυλλο αυτό είναι λίγο. Πρόκειται για μια
εικόνα που αποπνέει γνήσιο τρόμο, όχι για όσα δείχνει, μα όσα υπονοεί.
Παρατηρούμε μια μαυροντυμένη, θολή φιγούρα, που μοιάζει με γυναίκα (μάγισσα;).
Η φιγούρα φαίνεται να χαμογελά ανησυχητικά, ενώ πίσω της απλώνεται ένα τοπίο
στην εξοχή και ένα αγροτικό σπίτι. Μα τα χρώματα του τοπίου παραπέμπουν όχι
στην πραγματικότητα, με σε κάποιο όνειρο ίσως, ή σωστότερα, σε κάποιον εφιάλτη.
Η έκπληξη του κόσμου που αγόραζε το αυθεντικό βινύλιο
γινόταν ακόμα μεγαλύτερη, όταν ανοίγοντας τον δίσκο αντίκριζαν ένα κατάμαυρο
φόντο και έναν πελώριο, ανάποδο σταυρό να απλώνεται μπροστά τους.
Ο παλιόφιλος ο διάβολος είχε επιστρέψει για άλλη μια φορά, κάνοντας την εμφάνισή του όχι μόνο στο εσωτερικό του δίσκου, μα και σε τραγούδια όπως το “N.I.B” και φυσικά το ομότιτλο, «ανίερο άσμα» (ο λόγος για την «ανίερη τριάδα» - πρόκειται για το τραγούδι Black Sabbath, του δίσκου Black Sabbath, του συγκροτήματος Black Sabbath – ό,τι πρέπει για να τρομάζουν οι θρησκόληπτοι).
Για όσους αγνοούν, να πούμε πως το μέταλ δεν ήταν η πρώτη μουσική που είχε θεωρηθεί «του διαβόλου». Το ίδιο είχε ειπωθεί και για το ροκ των περασμένων χρόνων, και για τα blues και για τη τζαζ στο παρελθόν, μα και για κάθε μουσική που ενοχλούσε τους συντηρητικούς του κόσμου. Όσο αφορά τους ίδιους τους Black Sabbath; Φρόντισαν να εκμεταλλευτούν την εικόνα προς όφελός τους φυσικά – γιατί σε τελική ανάλυση, όλα είναι θέμα marketing.
Ο παλιόφιλος ο διάβολος είχε επιστρέψει για άλλη μια φορά, κάνοντας την εμφάνισή του όχι μόνο στο εσωτερικό του δίσκου, μα και σε τραγούδια όπως το “N.I.B” και φυσικά το ομότιτλο, «ανίερο άσμα» (ο λόγος για την «ανίερη τριάδα» - πρόκειται για το τραγούδι Black Sabbath, του δίσκου Black Sabbath, του συγκροτήματος Black Sabbath – ό,τι πρέπει για να τρομάζουν οι θρησκόληπτοι).
Για όσους αγνοούν, να πούμε πως το μέταλ δεν ήταν η πρώτη μουσική που είχε θεωρηθεί «του διαβόλου». Το ίδιο είχε ειπωθεί και για το ροκ των περασμένων χρόνων, και για τα blues και για τη τζαζ στο παρελθόν, μα και για κάθε μουσική που ενοχλούσε τους συντηρητικούς του κόσμου. Όσο αφορά τους ίδιους τους Black Sabbath; Φρόντισαν να εκμεταλλευτούν την εικόνα προς όφελός τους φυσικά – γιατί σε τελική ανάλυση, όλα είναι θέμα marketing.
Image Source |
Από τα μέλη του συγκροτήματος εκείνοι που ήταν
περισσότερο αναμειγμένοι τον καιρό εκείνο σε αποκρυφιστικές παραφιλολογίες και
σχετικά ήταν ο τραγουδιστής Ozzy
και,
κυρίως, ο μπασίστας Geezer
Butler.
Ο Bulter
είχε
μεγαλώσει σε καθολική οικογένεια και η σκέψη του είχε εμποτιστεί με θεούς και
δαίμονες. Του άρεσε εξάλλου να διαβάζει βιβλία αποκρυφιστών όπως ο Aleister Crowley. Μας εξιστορεί το
ακόλουθο, πολύ ενδιαφέρον περιστατικό, που αφορά το ιστορικό του εναρκτήριου,
ομότιτλου τραγουδιού: Πριν ακόμα οι Black Sabbath αποκτήσουν το τελικό τους
όνομα, τον καιρό που ονομάζονταν ακόμα "Earth", o Butler είχε
δανειστεί ένα βιβλίο με θέμα του τη μαγεία από τον Ozzy. Τον καιρό εκείνο είχε
βάψει το δωμάτιο του μαύρο, κατάμαυρο και είχε κρεμάσει στους τοίχους ανάποδους
σταυρούς και εικόνες με αναπαραστάσεις του σατανά. Ένα βράδυ, λοιπόν, διάβασε
το βιβλίο και, πριν κοιμηθεί, το άφησε δίπλα στο κρεβάτι του, σ' ένα ράφι.
Κάποια στιγμή ξύπνησε - τότε, αντίκρισε με τρόμο
μπροστά του μια πελώρια μαυροντυμένη φιγούρα. Στεκόταν εκεί, μπροστά απ' το
κρεβάτι του. Πιθανό να ήταν η φαντασία του, σκέφτηκε... Όταν όμως πήγε να
ελέγξει το βιβλίο στο ράφι, διαπίστωσε πως το βιβλίο είχε εξαφανιστεί.
...Αυτά σύμφωνα με την αφήγηση του Geezer Butler!
Φαντασίωση ή μύθος, απέδωσε τουλάχιστον καρπούς. Κάπως έτσι λοιπόν προέκυψε η
ιδέα και γεννήθηκε, σα δαιμονισμένο βρέφος, το ομότιτλο "Black
Sabbath"...
Ήταν μόνο η Αρχή
Ο δίσκος σημείωσε αρκετά μεγάλη επιτυχία (φτάνοντας
στην 8η θέση των βρετανικών charts), μα για τους Sabbath τα
καλύτερα έμελλε να έρθουν στη συνέχεια. Ακόμα και αν δεν είναι, αντικειμενικά
μιλώντας, ο πληρέστερος μουσικά δίσκος τους, ούτε εκείνος που ανέδειξε τις πλήρεις
ικανότητες του συγκροτήματος, εν τούτοις το άλμπουμ κατέχει μυθικό status στα
μάτια των οπαδών της μπάντας – και δικαιολογημένα.
Η μυστήρια, σκοτεινή ατμόσφαιρα εντείνει τη μυθική του διάσταση, ενώ ορισμένα από τα τραγούδια του έμελλε να καταξιωθούν ως κλασικά. Πρώτο και καλύτερο το καταπληκτικό “N.I.B.” (click), το οποίο περιλαμβάνει ένα από τα πιο πιασάρικα ριφ στην ιστορία της ροκ μουσικής, ενώ εξιστορεί τον έρωτα του Σατανά για μια θνητή γυναίκα – και την προσπάθειά του να την ξελογιάσει.
Η μυστήρια, σκοτεινή ατμόσφαιρα εντείνει τη μυθική του διάσταση, ενώ ορισμένα από τα τραγούδια του έμελλε να καταξιωθούν ως κλασικά. Πρώτο και καλύτερο το καταπληκτικό “N.I.B.” (click), το οποίο περιλαμβάνει ένα από τα πιο πιασάρικα ριφ στην ιστορία της ροκ μουσικής, ενώ εξιστορεί τον έρωτα του Σατανά για μια θνητή γυναίκα – και την προσπάθειά του να την ξελογιάσει.
Η λογοτεχνία τρόμου και φαντασίας βάδιζαν πάντα χέρι
χέρι με το heavy
metal
–
ήδη από το ξεκίνημά του. Το υπέροχο “Wizard” (click) αποτίει φόρο τιμής στον μάγο Gandalf του
“Hobbit”
και του “Lord
of
the
Rings”,
ενώ το “Behind
The
Wall
Of
Sleep”
(click) είναι εμπνευσμένο από την
ιστορία “Beyond
The
Wall
Of
Sleep”
του H.P. Lovecraft.
Το “Evil
Woman”
υπήρξε το πρώτο single
της
μπάντας, μα στην πραγματικότητα συνιστά διασκευή του συγκροτήματος “Crow”. Όσο αφορά τα “Sleeping Village” και “Warning” (click), που κλείνουν τον δίσκο; Πρόκειται
για ένα φινάλε που αποκαλύπτει τις blues ρίζες του Iommi, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει ακόμα
περισσότερο τη μυστήρια, ανησυχητική διάθεση που αποπνέει το άλμπουμ στο σύνολό
του… Ποιο είναι λοιπόν αυτό το «Χωριό» που αναφέρεται; Σε ποιους απευθύνεται η «Προειδοποίηση»;
Μήπως βρισκόμαστε άραγε σε έναν τόπο πέρα από τον χρόνο, πέρα απ’ τη συνείδηση;
Μήπως όλα είναι μέρος ενός ονείρου; Ενός ονείρου συλλογικού, κοινού για όλους;
Ένα είναι βέβαιο. Για τους Black Sabbath ήταν
μόνο η αρχή. Η ιστορία τους είχε μόλις ξεκινήσει. Μα το αποψινό μας αφιέρωμα τελειώνει εδώ. Kαι το ψιλόβροχο αντηχεί για άλλη μια φορά...
Χμμμ... Δεν μου άρεσαν ποτέ οι Black Sabbath. Γενικά δεν το έχω με αυτό που ονομάζουν metal, αν και αυτοί ήταν πολύ πιο ήπιοι από κάτι σχήματα που κυκλοφορούν τώρα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν διάβασα με προσοχή όλα όσα γράφεις και τα οποία φυσικά αγνοούσα, εφόσον δεν με είχε απασχολήσει σχεδόν καθόλου το συγκεκριμένο γκρουπ!
Χαίρομαι πολύ που βρήκες ενδιαφέρον στο κείμενο, ακόμα και αν το συγκρότημα δεν ήταν του γούστου σου! Και αν δεν συμφωνούν τα γούστα μας εδώ, δε πειράζει, αλλού συγκλίνουμε απόλυτα. Την καλησπέρα μου Αθηνά!
ΔιαγραφήΈχω να πω ότι έχουμε μπροστά μας ένα εκπληκτικό συγκλονιστικό αφιέρωμα για μια ακόμα φορά. "Κούνελε" τι να πω φίλε....... ειλικρινά η δουλειά σου κρύβει τέτοια διάθεση, τέτοια υποδομή μα και τέτοια κατάθεση ψυχής που σημαίνει, μάλλον φωνάζει πως αυτό που κάνεις, το λατρεύεις....!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε φίλε.
Το απολαμβάνω φίλε, πραγματικά. Και χαίρομαι που βγαίνει προς τα έξω αυτό! Να έχεις μια όμορφη μέρα Γιάννη, τους χαιρετισμούς μου!
ΔιαγραφήΧαίρετε Κούνελε,πολύ δυνατό το blog σου,για μένα οι Black Sabbath δημιούργησαν το Heavy Metal,ο ήχος του Iommi ήταν κάτι πρωτόγνωρο,και μέσα από τις πρώτες τους δουλειές,μα και αργότερα,με τον μεγάλο Dio στα φωνητικά,συνέχισαν να επηρεάζουν πολλούς.Αργότερα ειπώθηκε ότι οι Sabbath έβαλαν το Heavy και οι Judas Priest το Metal,αλλά..πολλά τέτοια χαριτωμένα ακούγονται κατά καιρούς
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίδα με μεγάλη καθυστέρηση το σχόλιο σου, φίλε Μετρημένε! Σόρρυ για την ετεροχρονισμένη απάντηση λοιπόν! Οι Sabbath είναι το Α και το Ω του μεταλ και όχι μόνο. Σημαντική ασφαλώς και η προσφορά των Priest, μα τα ριφ του Iommi ήταν εκείνα που έκαναν τη διαφορά.
ΔιαγραφήΩραιο το μπλογκ σου και πολυ καλο το αφιέρωμα για τους black Sabbath των οποίων είμαι και εγώ θαυμάστρια. Θα μου άρεσε να δω απο εδω και μια ανάρτηση για τον μεγάλο ρονι Τζέιμς ντιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου Gio. Δεν αποκλείεται κάποια στιγμή μελλοντικά να γράψω κάτι και για τον Dio. Τους χαιρετισμούς μου!
Διαγραφή