Tα
λόγια είναι του κιθαρίστα Tom
McGuinness,
γνωστού από τους Manfred
Mann.
Όσο αφορά τον Eric
Clapton;
Ο λόγος για τον άνθρωπο το όνομα του οποίου συχνά δέσποζε στους τοίχους του
Λονδίνου, ανάμεσα σε γκράφιτι, αφίσες και συνθήματα, εκεί, στα χρόνια της δεκαετίας
του 60. Υπήρξε μάλιστα ένα σύνθημα πολύ διαδεδομένο στην Αγγλία τον καιρό εκείνο,
που πιθανό να είχε κάνει αρκετό κόσμο να απορήσει, βλέποντας το να γυροφέρνει
από τοίχο σε τοίχο. Μα αν ο κόσμος απορούσε, ήταν σίγουρα γιατί δεν ήξερε –
μπορούμε να κατανοήσουμε και να συγχωρέσουμε την άγνοιά του λοιπόν.
Το σύνθημα ήταν: “Clapton Is God”. Τρεις λέξεις που είχαν φτάσει
σχεδόν να γίνουν σλόγκαν και, με τον δικό τους τρόπο, χάραξαν την εποχή τους, όπως
αντίστοιχα τη χάραξαν οι χαρακτηριστικές νότες που εξαπολύονταν από την Gibson Les Paul κιθάρα
του νεαρού Έρικ. Νότες σε ρυθμούς φευγάτους, ραντισμένες από πάνω μέχρι κάτω με
τα blues.
Ήταν ο ήχος που τράβηξε τότε την προσοχή ενός άλλου νεαρού, αρχηγού μπάντας,
του John
Mayall.
Ο Mάγιαλ
προσκάλεσε τον Clapton
στη
μπάντα του και ηχογράφησαν μαζί έναν δίσκο. Το αποτέλεσμα ήταν ένα από τα
σημαντικότερα άλμπουμ στην ιστορία της μουσικής της δεκαετίας του 60 – και ο
δίσκος εκείνος που θα εκτόξευε το φαινόμενο του Blues Rock πέρα ως τον ορίζοντα,
ηλεκτρίζοντας τα σύννεφα και σκορπώντας κεραυνούς μουσικής ηδονής. Εκεί που οι
νότες έσμιξαν με τον ηλεκτρισμό – ναι, ήταν μια μορφή σεξ αυτό το πράγμα.
Τόσο ο Clapton, όσο και ο John Mayall, έφεραν πίσω τους μερικά χρόνια
μουσικού ψαξίματος και αναζήτησης. Κιθαρίστας ο πρώτος, κιμπορντίστας και
τραγουδιστής ο δεύτερος, μα και παίχτης φυσαρμόνικας και κιθαρίστας με τη σειρά
του. Ανήκαν αμφότεροι σε εκείνη τη γενιά των νεαρών Βρετανών της μεσαίας
αστικής τάξης, που κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 60 είχαν ανακαλύψει μια
μουσική ερχόμενη από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, δια μέσω των μαύρων
αντιπροσώπων της. Ο λόγος για τα Blues.
Μουσικοί όπως ο Sonny
Boy
Williamson,
o
J.B. Lenoir, o Jesse Fuller και
ο Muddy
Waters,
ήχοι παραπονιάρικοι και συνάμα προκλητικοί, προερχόμενοι από ετερόκλητες περιοχές
των ΗΠΑ όπως το Σικάγο και οι πολιτείες του Νότου, ένα εξίσου ετερόκλητο
πάντρεμα μιας μουσικής παράδοσης με βάθος δεκαετιών (φτάνοντας ως τον 19ο
αιώνα) και της σύγχρονης τεχνολογίας από την άλλη.
Τα Blues
έφεραν
στις αποσκευές τους ήδη μια πλούσια και αμφιλεγόμενη ιστορία, ραντισμένη στο
ουίσκι και την πρόκληση. Ήταν μια αμιγώς μαύρη μουσική, ιδανική για να
ταρακουνήσει τις εφησυχασμένες, καλοβαλμένες λευκές τάξεις των ΗΠΑ από τον ύπνο
τους. Η μουσική αυτή είχε ήδη εξηλεκτρίσει τον ήχο της, στα χρόνια της δεκαετίας
του 40 και του 50, και είχε ποτίσει με σπέρμα το νεογέννητο, τότε, ροκ εν ρολ.
Ήταν ο καιρός για το επόμενο βήμα.
Το βήμα αυτό έγινε όταν οι μαύροι εκπρόσωποι των Blues παρουσίασαν
ζωντανά τη μουσική τους μπροστά στο βρετανικό κοινό. Βρισκόμαστε στις αρχές της
δεκαετίας του 60, σε μια χώρα που σύντομα θα γνώριζε την έκρηξη του ποπ
φαινομένου των Beatles
–
και των υστερικών κοριτσιών που ούρλιαζαν, τραβώντας τις κοτσίδες τους. Μα αν
οι Beatles
αφύπνιζαν
απαγορευμένες σεξουαλικές ενορμήσεις στα έφηβα κορίτσια της Αγγλίας, τα Blues το
έκαναν αυτό, με τον δικό τους τρόπο, εδώ και πολλά χρόνια. Και ο δικός τους τρόπος
ήταν πολύ περισσότερο άμεσος και βρώμικος. Δεν ήταν έρωτας. Ήταν σεξ. Ήταν ο
τρόπος που θα συνέπαιρνε τον κόσμο που ανακάλυψε τα Blues, την εποχή εκείνη. Ήταν η τραχιά
εκείνη ωμότητα και το αγνό συναίσθημά που τόσο εντυπωσίασε νέους και φιλόδοξους
Βρετανούς μουσικούς, όπως ο Jimmy
Page,
o
Eric
Burdon,
τα μέλη των Rolling
Stones
και
φυσικά τον John
Mayall
–
και τον Eric
Clapton.
Κάπως έτσι τα μπλουζ πέρασαν από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη
– από τους μαύρους στους λευκούς και από το περιθώριο στο επίκεντρο. Κάπως έτσι
ξεκίνησε μία από τις χαρακτηριστικότερες εκφάνσεις της περίφημης “British Invasion” – της «Βρετανικής
Εισβολής», όπως ονομάστηκε. Όταν η μουσική που δημιούργησαν, με τη σειρά τους,
οι νέοι που αναφέραμε και πολλοί άλλοι σαν αυτούς, διέσχισε για άλλη μια φορά τον
Ατλαντικό και έφτασε στις ΗΠΑ, την πατρίδα που τη γέννησε – μεταμορφωμένη και ανανεωμένη.
Τότε που τα βρετανικά συγκροτήματα των καιρών ζωγράφισαν τα δικά τους ηχοχρώματα
στον μουσικό ορίζοντα της εποχής, χαράζοντας όχι μόνο τη δεκαετία του 60 – μα
τη μουσική ιστορία στο σύνολο της.
Να το πούμε απλά: Χωρίς τα αμερικανικά Blues των
μαύρων δεν θα είχε υπάρξει η ροκ μουσική των 60’s.
Ας επιστρέψουμε στους πρωταγωνιστές της σημερινής μας
ιστορίας. Ο John
Mayall
είχε
ήδη ηχογραφήσει έναν δίσκο, μα γύρευε το κάτι παραπάνω για την επόμενη δουλειά
του. Τότε ήταν που άκουσε μία ηχογράφηση του βρετανικού συγκροτήματος των Yardbirds –
ήταν το τραγούδι “I
Ain’t Got You” (κλικ). Στο συγκρότημα κιθάρα
έπαιζε ο Eric
Clapton.
Ο Mayall
εντυπωσιάστηκε από την τεχνική του Κλάπτον. Ο Κλάπτον, με τη σειρά του, είχε
απογοητευτεί με τον αυξανόμενο ποπ προσανατολισμό που έπαιρνε η μπάντα του –
γούσταρε την ωμή τραχύτητα των Blues,
σε αυτά είχε παραδώσει την ψυχή του, όπως ο προκάτοχος του Robert Johnson στον
διάβολο. Κάπως έτσι ο Κλάπτον εγκατέλειψε τους Yardbirds –
και έπειτα από ορισμένες αναζητήσεις ένωσε τη δύναμη του με εκείνη του John Mayall. Ήταν πια καιρός να γραφτεί
μουσική ιστορία – και δεν υπερβάλλουμε καθόλου.
Το άλμπουμ “John Mayall and the Blues Breakers with Eric Clapton” κυκλοφόρησε το 1966 –
λίγο καιρό μετά ήταν που άρχισαν να εμφανίζονται τα συνθήματα που αναφέραμε, στους
τοίχους του Λονδίνου, με τη χαρακτηριστική φράση – “Clapton Is God”. Πέραν των δυο τους, οι Blues Breakers απαρτίζονταν
από τον μπασίστα John
McVie,
ο οποίος λίγο καιρό μετά (με τον διάδοχο του Clapton στο
συγκρότημα, Peter
Green)
θα σχημάτιζαν το πασίγνωστο γκρουπ των Fleetwood Mac. Στα ντραμς των Blues Breakers ήταν ο Hughie Flint.
Η τετράδα θα παρέδιδε μια σειρά από τραγούδια και
ορχηστρικά, που θα ανήκαν στα επιδραστικότερα της εποχής τους – είχαν υπάρξει
αρκετά άλμπουμ της βρετανικής σκηνής τα περασμένα χρόνια που ενσωμάτωναν, με
τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στοιχεία από τα Blues, μα ήταν ο συγκεκριμένος δίσκος που
καθιέρωσε το φαινόμενο του νεογέννητου, τότε, κύματος του βρετανικού Blues Rock. Η συνέχεια θα ήταν κατακλυσμιαία,
κυριολεκτικά. Μα ανάμεσα στις κομβικές στιγμές αυτής της μουσικής, καμία δεν
ήταν τόσο κομβική όσο αυτός εδώ ο δίσκος του 1966.
Ξεχείλιζε φοβερή μουσική, απλά. Και αν είχε τις περισσότερο
«πιασάρικες» και «ποπ» στιγμές του, δεν ήταν εκείνο το στοιχείο που τον
χαρακτήριζε – Όχι, ήταν τα Blues.
Μόνο τα Blues,
στην πιο ηλεκτρική μορφή που είχε ακούσει ο κόσμος μέχρι τότε. Η κιθάρα του
Έρικ Κλάπτον, η περίφημη Gibson
Les
Paul
έμεινε
στην ιστορία, όπως επίσης η χαρακτηριστική παραμόρφωση του ήχου της, από έναν
ενισχυτή Marshall.
Κανείς δεν είχε ακουστεί έτσι, ως τότε – μα λίγο καιρό μετά την κυκλοφορία
αυτού του δίσκου, λίγους μόνο μήνες μετά τα μουσικά πειράματα του Κλάπτον –
όλοι οι κιθαρίστες στη Βρετανία δοκίμαζαν το ίδιο.
Ο δίσκος κυριολεκτικά παραδίδει έναν επιβλητικό φόρο
τιμής στα αυθεντικά Blues
μουσικών
όπως ο Buddy
Guy
και
ο Freddie
King
–
μα μένοντας πιστός στις επιρροές του, πηγαίνει ακόμα παραπέρα. Η κιθάρα του
Κλάπτον δεν εμφανίζεται συνέχεια – σε σημεία είναι η φυσαρμόνικα του Mayall εκείνη
που ξεχωρίζει. Μα όταν ο μικρός θεός Eric αποφασίζει να ηλεκτρίσει την ατμόσφαιρα, το αποτέλεσμα
είναι μοναδικό. Όσο αφορά το χαρακτηριστικό εξώφυλλο του δίσκου, με τον Eric να
διαβάζει το παιδικό κόμικ “Beano”;
(επειδή, όπως είχε πει, αισθανόταν κάπως «μη-συνεργάσιμος» κατά τη διάρκεια της
φωτογράφισης). Το εξώφυλλο ήταν αφορμή ο δίσκος να καταξιωθεί στη σκέψη πολύ
κόσμου ως “The
Beano
Album”.
Η συνέχεια θα ήταν γεμάτη μουσική, ραντισμένη στον
ίδιο πάντα αέρα – εκείνον με τη μυρωδιά από ουίσκι, κάποιο φτηνό μοτέλ, το
άρωμα κάποιας γυναίκας ίσως. Μα και μια διάθεση για εκτόξευση σε έναν ορίζοντα
γεμάτο ηλεκτρισμό – είχαμε πια μπει στην εποχή του Blues Rock και
τα επόμενα χρόνια θα αφήνονταν στη ξέφρενη του φλόγα.
Μια φλόγα η οποία συνεχίζει να μας συνεπαίρνει μέχρι
σήμερα – και είμαι βέβαιος, για πολύ καιρό ακόμη.
John Mayall and the Blues Breakers with Eric Clapton
Έτος: 1966
Είδος: Blues Rock
Track
List
(στην
παρένθεση ο συνθέτης):
"All Your Love" (Otis Rush) – 3:38
"Hideaway" (Freddie King/Sonny Thompson;
interpolating "The Walk" by Jimmy McCracklin) – 3:17
"Little Girl" (Mayall) – 2:36
"Another Man" (Mayall) – 1:47
"Double Crossing Time" (Clapton/Mayall) –
3:04
"What'd I Say" (Ray Charles; interpolating
"Day Tripper" by John Lennon/Paul McCartney) – 4:28
"Key to Love" (Mayall) – 2:08
"Parchman Farm" (Mose Allison) – 2:22
"Have You Heard" (Mayall) – 5:56
"Ramblin' on My Mind" (Robert
Johnson/Traditional) – 3:08
"Steppin' Out" (L. C. Frazier) – 2:30
"It Ain't Right" (Little Walter) – 2:45
Δεν θα το πιστέψεις, αλλά το πρωί ξεκίνησα την εκπομπή με το Blues Breakers!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή όμως αυτή τη στιγμή βλέπω αυτό το ποστ από το κινητό μου και δεν τα βλέπω όλα καλά, θα επανέλθω αύριο να το διαβάσω προσεκτικά!
Σε ποια εκπομπή αναφέρεσαι αγαπητή Αθηνά? Είσαι... συνάδελφος σε κάποιο ραδιόφωνο?? Ενημέρωσε με αν θες, μια που μου διαφεύγει. Πέραν αυτού, όσο αφορά τη σύμπτωση που αναφέρεις - τίποτα δεν είναι τυχαίο τελικά (όλο και επιβεβαιώνεται!...)
ΔιαγραφήΠόσο με γοητεύουν τα τυχαία και τα μεταφυσικά και πόσο με φοβίζουν συνάμα!
ΔιαγραφήΑναφέρομαι στην καθημερινή πρωινή (10-12) εκπομπή "Με τον καλό το λόγο" που διατηρώ εδώ και οκτώ συναπτά έτη στον ραδιοφωνικό σταθμό Πυξίδα 101 FM, που εκπέμπει στο Άργος όπου και διαμένω. Οι εκτός Αργολίδας δεν μπορούν να μας ακούσουν από το ραδιόφωνο, αλλά μπορούν διαδικτυακά. Έχω σχετικό σύνδεσμο με το λογότυπο του σταθμού στο σάιδμπαρ του βλογ μου, για την περίπτωση που θελήσεις να ακούσεις καμιά φορά!
Διατηρείς κι εσύ εκπομπή φονικό κουνέλι;
Πολύ ωραία, θα μπω στο blog σου και θα σημειώσω το λινκ - δύσκολες ώρες οι πρωινές λόγω δουλειάς, μα κάτι θα κάνουμε. ;) Όσο αφορά εμένα κάνω εκπομπή τις Πέμπτες, 22.00 με 00.01 (και ένα λεπτό, όπως συνηθίζω να λέω!) στο CR Radio (διαδικτυακό). Αν και από Φλεβάρη θα κάνω εκτός απροόπτου δυο φορές το μήνα, ανά δύο Πέμπτες δηλαδή (απόψε έχω).
ΔιαγραφήΤο λινκ το βλέπεις, αντίστοιχα, από το sidebar του blog. (εκεί που λέει "θα ΑΚΟΥΣ την εκπομπή του κούνελου ;))
Χμμμ... Εάν τύχει να ακούσεις, θα διαπιστώσεις ότι μιλάει κάποια Άννα. Μην θορυβηθείς! Εγώ θα είμαι! Με βάπτισαν με δύο ονόματα! Δεν είναι ψευδώνυμο το Αθηνά, απλά η οικογένεια δεν το χρησιμοποίησε ποτέ! Τιμής ένεκεν μου το έδωσαν!
ΔιαγραφήΩ! Είχα πάει καλεσμένη δύο φορές σε ένα διαδικτυακό στην Αθήνα!
Καλά ήταν, αλλά τα ερτζιανά έχουν άλλη χάρη. Προσωπική άποψη είναι αυτή, βέβαια!
Ουπς! Εσύ κάνεις βράδυ! Εγώ δουλεύω τα βράδια σε μια εφημερίδα από τις 20.00 έως τις 00.01 (!), ενίοτε και ως τη 01.00, αλλά θα πάρω σήμερα τα ακουστικά μαζί μου μήπως και μπορέσω να κρυφακούσω!
Μ' αυτά και με εκείνα, ακόμα δεν έχω διαβάσει όλο το αφιέρωμα!
Αναβολή όμως και πάλι, διότι έχω να σιδερώσω τώρα, μετά σούπερ μάρκετ και μετά χαρά εργασία!
Καλό απόγευμα φονικό κουνέλι!
Τελικά προέκυψε μια γκαντεμιά και η αποψινή μου εκπομπή θα ακυρωθεί - το λέω σε περίπτωση που συνδεθείς και απορήσεις. Κανονικά την επόμενη Πέμπτη.
ΔιαγραφήΚάποιο πρωί θα σε ακούσω. Τα λέμε Αθηνά-Άννα!
Φόρεσα τα ακουστικά και έπεσα επάνω στη Melody Gardot και μετά ήλθε ο Joe Cocker και λέω να μείνω λίγο ακόμα! Θα σε ακούσω μια άλλη Πέμπτη!
ΔιαγραφήΛυπάμαι μόνο που προέκυψε η γκαντεμιά... Εύχομαι να μην είναι κάτι σοβαρό.
Καληνύχτα!
Ααααααα καλώς τους και τους Yardbirds!!!
τι να πω για τις δουλείες σου.......! ζωντανή εγκυκλοπαίδεια γνώσης......! συγκλονιστική δουλειά, με μεράκι, ατμόσφαιρα για έναν μεγάλο δημιουργό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή συνέχεια φίλε.
Γεια σου ρε Γιάννη...! Να έχεις ένα όμορφο βράδυ φίλε - πάρε και μια καλή μπλουζιά, ιδανική για νυχτερινές ακροάσεις:
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=u3JZa2lq2pU